سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آسمانی ها
 
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90/11/4 توسط احمد یوسفی

برنامه اصلاحات ارضی از سالهای بعد ازجنگ جهانی دوم درایران مطرح شد. حضرت امام خمینی(ره) از پیامدهای اجرای برنامه اصلاحات ارضی انتقاد می کرد، اما اصل برنامه را نه تنها مورد تعرض قرارنداد بلکه باحضوردولتی مشروع نیزازاجرای آن حمایت می کرد.

 

اصلاحات ارضی

 

مسیراجرای اصلاحات ارضی:هرچندحل مسئله زمین داری وتحدید مالکیت بزرگ مالکان ازدوره قبل ازپهلوی همواره مطرح بوده است، بصورت خاص، طرح برنامه اصلاحات ارضی درکشور از سالهای بعد از جنگ جهانی دوم درایران مطرح شد.هیئت های کارشناسی آمریکا در اواخر دهه بیست طی گزارشی انجام این اصلاحات را یکی ازمهمترین قدمها به منظورتحول در اقتصاد سنتی ایران دانستند.امادرآن سالهابه دلیل شرایط سیاسی – اجتماعی خاص به اجرا در نیامد.

درسالهای 1331 دولت اقدامات ناقصی را برای فروش یا واگذاری زمین های دولتی انجام داد و تصویب نامه های دیگری نیز به منظور تغییر مناسبات زمین داری مطرح کردکه براساس آن مالکان وادارمی شدندکه ده درصد ازسهم مالکان خودرا به رعایا واگذارکنند و ده درصد را به صندوقی، که به منظورتوسعه روستایی به وجودآمده بود،واریزنمایند.البته این تصویب نامه ها در سال 1334 به نفع مالکان اصلاح شد.

درسال 1338،دولت لایحه ای به مجلس عرضه کردکه باوجودمخالف گروه های متنفذ ومالکان،این لایحه ازتصویب مجلس گذشت.این قانون،که به نام "قانون تحدیدمالکیت" بود وسعت ارضی مالکان رامحدود ساخت.اما این قانون آنچنان مملوازاستثنائات وتبصره های گوناگون بودکه عملاً آن را بی معنا می ساخت.اعلامیه ای هم که آیت الله بروجردی برضد آن دادآن راعملاً به یک کاغذ پاره تبدیل کرد. درسال 1340 دوعامل مهم خارجی وداخلی (روی کارآمدن کندی درآمریکاوفوت آیت الله بروجردی درداخل کشور) باعث شدکه اصلاحات ارضی مجدداً مطرح گردد.به این منظوردولت امینی،که باحمایت دموکرات های آمریکادرایران روی کارآمده بود، قانونی را تحت عنوان الحاقیه به قانون اصلاحات ارضی دربهمن 1340 به مجلس ارائه داد که درواقع قانون کاملاً جدیدی بود(1) وازتصویب مجلس شورای ملی گذشت.

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90/11/4 توسط احمد یوسفی

 

وقتی که خبر بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به کشور قوت گرفت، دولت بختیار، برای جلوگیری از ورود امام، به کلیه شرکت‏های هواپیمایی بین المللی اعلام کرد که به تهران پرواز نکنند. علاوه بر این به دستور بختیار، تعداد زیادی تانک و زره‏پوش در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر شدند تا از ورود امام به میهن اسلامی جلوگیری نمایند .
شاپور بختیار

با فرار شاه از کشور در 26 دی 1357، انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی رحمه الله برای پیروزی و ریشه کنی نظام استبدادی و شاهنشاهی شتاب گرفت. با ورود آن رهبر فرزانه به ایران، شمارش معکوس سرنگونی رژیم آغاز شد. بختیار و پشتیبانش، امریکا، از پیش به چنین حقیقتی آگاه بودند. بنابراین، درصدد مانع تراشی و جلوگیری از ورود امام برآمدند، ولی با راه پیمایی های گسترده میلیونی و اعتصاب های پر دامنه مردم معترض و خشمگین روبه رو شدند. ازاین رو، فرودگاه ها که به دستور بختیار برای جلوگیری از ورود امام بسته شده بود، باز شد و امام در دوازده بهمن به وطن بازگشت. ورود امام، شمارش معکوس برای نابودی رژیم بود و با پیوستن ارتش به مردم، انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید.

جاء الحق و زهق الباطل

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90/11/3 توسط احمد یوسفی
<      1   2   3      
تمامی حقوق مطالب برای آسمانی ها محفوظ می باشد